Monday 17 December 2012

Stop impressing others!


Just nak cakap...Stop impressing others!

Kadang-kadang kita terlalu inginkan perhatian sampai sanggup buat apa saja hanya untuk mendapatkan pujian. Itu sangat pathetic! Dalam kata lain..awak sangat kasihan..

Orang yang kita konon nak impress tuh tak pernah pon fikir pasal kita...even a second...kita cuma syok sendiri..semata-mata nak tarikh perhatian orang lain...sangat memenatkan...isn't so? untuk apa?? supaya orang nampak kita hebat, lain daripada orang lain?

okeh...dah...cukup dah kot ilah shout... sigh* =D

Tadi ada terdengar Ikim.fm...tetiba tersentuh dengan apa yang ustaz tu sampaikan...mungkin juga itu satu teguran daripada Allah untuk diri ini...astagfirullahalazim...ilah bukan seorang yang baik atau alim sangat....hati tak sebersih atau sesuci mana pon...selalu jah ada banyak khilaf...tapi...alhamdulilah...teguran tuh..kdang-kadang kita boleh rasa sendiri...yang sebenarnya untuk kita... sapa yang makan cili dia terasa pedas kan?

Kadang-kadang bila buka facabook..tak sempat nak scroll lagi, post yang pertama tuh pon kita dah rasa macam kena jah dengan kita kan. ..
Kadang-kadang kalau kita free kita baca Quran ayat pendek-pendek jah, baca terjemahan, kita rasa terjemahan tuh kena dengan hidup kita.. pernah rasa macam tuh?
Kadang-kadang tengok tv crite apa-apa la..crite cinta atau crite islamik ka, ada skrip-skrip yang kita rasa kena dengan kita, penah rasa?

Berbalik kepada apa yang ustaz tu kata... ilah tertarik pada ayat "Allah campakkan rasa ikhlas dan tulus..."

Banyak yang kadang-kadang kita buat sebenarnya tak ikhlas sangat pon. Tapi kita buat sebab terpaksa, rasa perlu, in other word, nak impress others..

Perasaan ikhlas tuh....susah sebenarnya kalau kita tak ada niat yang telus.

"Saya ikhlas solat Zuhur nih, demi Allah" - tapi solat nak cepat-cepat, tak menghayati pon bacaan surah seluruhnya..fikiran selalu menyeleweng...

"Saya ikhlas sedekahkan duit nih untuk anak yatim" - tapi kadang-kadang teringat balik duit tuh kalau tetiba xcukup duit pulak nak beli.

"Saya ikhlas menyayangi awak" - tapi tak sanggup beralah atau berhadapan masalah kalau berlaku sedikit pertengkaran atau salah faham. Lari dari berhadapan dengan masalah dengan cara menarik diri.

ntahlahh..nak cakap pon susah, sebabnya, IKHLAS tuh payah dipupuk oleh hati yang kotor..

p/s: insyaAllah....ilah tau ilah bukan orang baik sangat, tapi ilah nak ajak kawan-kawan, kalau kita nak lakukan sesuatu tuh, biar kita fikir dulu dalam-dalam, baru pasang niat, insyaAllah, semoga Allah campakkan rasa IKHLAS tuh dalam hati kita...wallhualam... =)


2 comments:

  1. yup..stuju..sy pn ada nk share ilmu yg sy dpt dr seorang ustaz ni.dia ckp sempurnanya agama seseorang itu terletak kpd kesempurnaan 3 perkara iaitu iman (membenarkan), islam (menyerah diri) dan ihsan (berbuat baik dgn melakukan ketaatan kpd Allah dgn ikhlas..buat sesuatu seolah-olah Allah nampak kita). Ramai yg yakin dia ada iman dan islam tapi ramai tak yg yakin dia ada ihsan? Solat xkhusyuk atau lalai petanda kita tak ada sifat ihsan. Jadi kalau tak cukup tiga perkara maknanya belum lengkap/sempurna lagi la agama kita.Astaghfirullah..moga kita tergolong dlm org yg sentiasa mencari petunjuk dan redhanya..insyaAllah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SubhanaAllah..terima kasih sahabat sebab sudi komen..sangat menghargai perkongsian ilmu ini... btul2..saya pon setuju...semoga komen ini boleh dibaca oleh sahabat-sahabat yang lain.. :)

      Delete

What do you wanna say??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...