Thursday 6 December 2012

Kenangan terindah...




Boleh jadi anda suka kepada sesuatu, tapi ia bukan yang baik untuk kamu, 
Boleh jadi anda tidak suka kepada sesuatu, tapi ia adalah baik untuk kamu.


Ayat di atas boleh berlaku dalam banyak situasi kan? contohnya:

Situasi 1: 
Kita sayang sangat pada bekas kekasih kita, dia baikk sangat dan kita sangat sayangkan dia. Tapi, dia bukanlah yang terbaik untuk kita. Mungkin untuk orang lain. Kita ditakdirkan berpisah dengan dia. Pertemuan dan perpisahan itu milik Allah. Kita bertemu sebab Allah yang temukan kita. Dan kita berpisah sebab Allah yang takdirkan kita berpisah. Mungkin kita banyak merancang, tapi perancangan Allah adalah lebih baik.Mungkin hikmahnya kita tak nampak lagi. Betul kan?

Situasi 2:
Kita suka sangat kasut tu. Bukan selalu nk boleh berkenan pada sesuatu barang. Sebab kita jenis cerewet skit.Tapi malangnya bila kita confirm nk beli, size pulak tak dak. Mesti rasa sayang sangat kan? Bukan selalu nak jumpa barang yang kita berkenan sesangat. Kadang-kadang kita dah jumpa yang ok dah sebelum tu, tapi kita pulak tak beli, sebab mungkin rasa macam rugi, atau membazir, atau mungkin kita rasa nanti jumpa yang lagi cantik kot di kedai-kedai lain. Masa tu mungkin kita mula rasa menyesal. Betul kan?

Situasi 3:
Kita suka dengan Kpop. Semua jenis genre cite Kpop, lagu Kpop kita tau. Tapi kita lupa kalau kita nih sebenarnya orang Islam. Dan Allah tidak suka kepada orang yang melampau-lampau. Bila kita solat pon tak mustahil akan terngiang-ngiang lagu Kpop di telinga kita kan? Tu tak termasuk kita terbayang muka-muka pelakon-pelakon korea yang hensem dan sexy2 kan? Macam mana kita nak khusyuk?? Betul kan?


Bila kita fikirkan balik, tak semua yang Allah akan bagi kepada kita walaupun kita minta kepadaNya. Contohnya, kalau kita minta hujan dalam satu hari yang sangat panas, tak semestinya Allah akan kabulkan doa kita kan??

Sebabnya satu saja. Allah lebih tau apa yang terbaik kepada kita. Kita nih hambaNya. Allah tau apa yang kita mampu dan apa yang kita tidak mampu. Tapi, kadang-kadang kita selalu saja nak emosional terlebih kan bila apa yang kita buat tu tak ikut perancangan kita. Kita kena faham, even kita dah rancang elok-elok, tapi Allah tak izin dan tak redha dengannya. So, kita kena akur saja. Sebaliknya redhalah dengan apa yang berlaku. Kita sedang mengikut perancangan Allah, bukan Allah sedang ikut perancangan kita...

Namun, kita mampu berdoa...itulah sebenarnya senjata orang mukmin. Berdoalah memohon kepadaNya. InsyaAllah, Allah tak akan mengubah nasib seseorang itu jika seseorang itu tidak berusaha untuk mengubah nasibnya. Doa juga merupakan satu usaha. Tapi dengan ikhlas.  Betul kan?? :)

p/s: Aku berdoa kepadaMu Ya Allah, semoga Engkau permudahkan urusan ku di dunia ini..permudahkanlah urusan ibadatku, permudahkan urusan kerjaku dan permudahkanlah urusan jodohku...aminnn ya Rabb.. :)











No comments:

Post a Comment

What do you wanna say??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...