Friday 28 December 2012

Mereka sensitif..ingat tuh..


Mereka sangat sensitif...sapa yang sensitif?

Merekalah ibu bapa kita...

Masa kecik-kecik dulu, mungkin kita rasa ibu bapa kita kurang sensitif..tapi..bila dah meningkat dewasa, rasa sensitif tu makin menebal..setuju tak?

SANGAT SETUJU!!

Bila kecik-kecik dulu, ibu bapa banyak memainkan peranan untuk membesarkan dan mendidik kita. Tahun demi tahun mereka sendiri melihat kita semakin meningkat dewasa... =)

Ilah teringat perbualan ilah dengan mak ilah tempoh hari,

"mak rasa, kejap jah nabilah (mak panggil nama penuh, hak3) dah besar..rasa macam baru jah"

Sekejap saja...sekejap saja..a'ah...betul..terasa sekejap saja...
sejak dari lepas SPM, then masuk matrik kejap, then masuk maktab....rasa memang cepat sangat masa berlalu..dan ilah pon bakal mula bekerja... I keep recalling all those sweet memories jadi adik2..hahaha... >.<

Tapi, bila kita makin meningkat dewasa, ibu bapa dah kurang memainkan peranan untuk membesarkan kita sebabnya kita sudah boleh mula berdikari dan tak perlu lagi mereka memimpin tangan kita..peranan mereka lebih banyak kepada memberi nasihat dan teguran..kan3? 

Jadi, hubungan ibu bapa dan anak tuh secara neutralnya akan menjadi sedikit jauh berbanding waktu kecik-kecik dulu... sangat jarang seorang anak,  24 hours dengan ibu bapa, or masih lagi duduk terperap dalam rumah, tak keluar kemana-mana dengan kawan-kawan atau at least sekali tinggal berjauhan dengan ibu bapa...sangat jarang...

So, tidak hairanlah kalau ibu bapa cenderung untuk memiliki perasaan sensitif tuh..ibu bapa selalu membayangkan kalau mereka bakal tinggal sendirian di rumah tanpa ketiadaan anak-anak...lonely..tiada kawan mahu bersembang, teman shopping, tolong mesin rumput, bercucuk tanam..etc..

Mereka sensitif you know.... kalau u skali skala balik..balik pon asyik terperam dalam bilik dgn facebook, balik pon satgi kuar balik ada janji dengan membe... balik pon asyik nak tidoq saja... o.O apa kah itu? 

Mereka memang takkan suarakan perasaan tersebut...tak akan....tapi..insyaAllah..anak yang baik, dia akan faham...

Kalau ibu boleh pergi ke pasar pagi2 lagi sebab nak siapkan makanan untuk kita, kalau bapa boleh abaikan waktu rehatnya untuk datang ambil kita di stesen bas...kenapa kita tak boleh luangkan masa sedikit dengan mereka??

Sometimes we  are so busy growing up...with our study, our work, our own family if we have got married...we often forget they are also growing old...

Love your family....love your parent more.. =)

p/s : teringat abah...seorang yang sangat caring di dunia ini..even he was sick before....but he denied that...and his children are always the first... al-fatihah... =)
 "Abah"...nak pangil sekali lagi...insyaAllah...


No comments:

Post a Comment

What do you wanna say??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...