Thursday 31 January 2013

Pengalaman guru ganti Pt 2


Assalamualaikum sahabat-sahabat sekalian.. :) alhamdulilah..kita masih lagi diberi kesempatan untuk meminjam oksigen nikmat Allah di dunia ini...huhu...

Waktu sekarang 11.12 malam..huhu. Berbalik kepada topik perbualan kita...tempoh hari.... apakah itu KSSR? jeng3... KSSR adalah silibus baharu diperkenalkan untuk murid tahap 1 iaitu tahun 1, 2 dan 3. Semasa di maktab dulu...ilah ada diberi pendedahan tentang KSSR.. tapi secara teori sahaja..praktikal tak lagi...haaa...di sekolah lah baru pendedahan praktikal. Ilah tak terkejut sangat bila PKHem bagitau yang ilah bakal mengajar kelas KSSR.. sebab memang dah agak dah.... =.= tapi..insyaAllah...niat untuk mendalami KSSR tu mmng ada.. ^_^ tapi....bila sampai di sekolah nih....secara jujurnya...agak serabut jugak selaku guru baharu untuk faham sebulat-bulatnya pelaksanaan KSSR di sekolah...cuma satu jah yg ilah fhm...hak3... cara nk tulis RPH...kuang3.... yang paling tk fhm...cara penilaian KSSR...mcm bnyk bnda ja kan yg kena sedia...evidens dan penilaiannya dibuat dengan teliti..fuhhhh...xpa...insyaAllah...ada masa lg..nanti di sekolah yang sebenar pon mesti kena belajar juga...chaiyok2!!! =D

Kena ganti seorang guru..means kena ajar smua subjek yang guru tuh mengajar lah...haha...reti ajar muzik? okeh...ilah tk reti... =.= susah nk kawal sebenarnya kalau masuk kelas muzik..tambah-tambah kelas kebelakang skit...sebabnya...tahap bising tuh...masyaaAllah...brapa desibel pon tk tau lah... >.< itu ja lah cabaran mengajar muzik....and..and...muzik bkn sekdar muzik...kena la tau skit2 asas muzik...adoii....cikgu pon kena masuk kelas muzik... LOL... tapi...okeh..not bad..interesting jugak...virtual music classroom... LOL..

Kena ajar Kajian Tempatan...macam ajar sejarah pon ada.. tapi...buku teks memang rujukan utama. okeh...senang...tapi...kalau kena kelas yang nakal skit...benda senang pon jadi susah... =.= Sepanjang beberapa minggu pemerhatian ilah untuk menggunakan cara mengajar yang sesuai bagi pengajaran nih..di kelas ini..ialah dengan menggunakan cara "Friendly Talk". Ilah penah cuba buat2 garang..and so on... (bayangkan nak minta buka buku teks pon amik masa 10-15 minit..) tapi...lagi garang...lagi murid-murid bebal...dan main2 dengan ilah... i started thinking why? dah garang pon tk makan saman? hmm... then...when I'm becoming softer and even...they started giving their ideas and so on...mungkin lebih interesting cara nih...just sit and relax...dan bercerita dengan mereka....insyaAllah...dalam bercerita ada pembelajaran...murid-murid nampak lebih fokus dan bersedia untuk berkongsi cerita mereka.  =)

okeh....isu terakhir...nak kongsi.. ada junior yang pernah bertanya...macam mana ilah control kelas? any idea?

Isu control kelas nih mmng tk penah selesai...even dah mengajar di sekolah pon isu nih tetap timbul...sebabnya sebagai guru...kita perlu menerima murid-murid kita dengan seadanya...sebabnya murid nih memang pelbagai...kecerdasan mereka pelbagai..ada yang hyper, ada yang pasif, ada yang bebal, ada yang manja...macam-macam..jadi memang normal lah kalau satu kelas tu mesti akan bising kalau tanpa pengawalan ketat...blablaa...okeh...macam mn ilah buat? itu soalannya...

hmm...macam mana ilah buat? ilah mengaku memang susah nk control klas...seyesly...tapi, walaupun usaha yang kecil, mesti ada jugak kan...usaha kecil ilah, ilah suka guna yang mana ilah panggil "sign of class".. ini sebenarnya salah satu rule dalam kelas.

"Sign of class" bermaksud kita menetapkan petunjuk-petunjuk tertentu. Contohnya, ilah selalu menggunakan dua jenis sign; pertamanya "SK" dan keduanya "SUKA". Bila ilah sebut perkataan "SK", murid-murid perlu mengangkat kedua tangan mereka di atas. Sebaliknya, kalau ilah sebut perkataan "SUKA", murid-murid perlu meletakkan jari telunjuk mereka di mulut. Sign ini boleh diubah mengikut kesukaan sendiri sebenarnya. Pengalaman ilah mula menggunakan "sign or class" ni dari praktikum 1 hingga intership agak berkesan tapi masih tidak secara total sebenarnya. Cabarannya, murid-murid kdang-kdang selalu immitate apa yang kita ckp..so truee.. =.= so..be careful...

Err..tapi..sbnarnya teknik tu kurang berkesan di sini.. LOL... mula2 guna...seem ok..tp..bila makin hari makin hampar...what to do??! Arghhhhh!! kelas bising...cikgu dah sakit tekak and everyday is a stressful day...huhhh!!

Sehinggalah ilah bercadang untuk menggunakan kaedah token dengan memberi ganjaran sticker kepada good deed dan bad deed. Sebenarnya, teknik token nih...dah lama dah bakal-bakal guru duk gempar gempurkan. Even guru lama pon. Tapi, ilah tak pernah cuba or terdetik nak cuba..sb dah ada mind set.... "token nih macam buang masa..dan ilah takkan istiqamah memberi token". But then..i just make a try...mungkin inilah cara terakhir.... >.<

Patutlah orng kata..kalau kita tk cuba kita tak kan pernah tahu yang sebenarnya kita mampu dan boleh!! end up...mmng boleh!! alhamdulilah....berkesan dr sebelum...dan ilah sngt suka!! insyaAllah....teknik token akan ilah guna dari semasa ke semasa...

okeh...untuk tau macam mn keberkesanannya....tunggulahh part 3 plak yerr..chill!! Assalamualaikum.. :)

This is my world right now...and i'm happy with it...an experience that can never be bought or sold... :)


okeh..sebelum tido..ilah nk layan lagu nih jap... XOXO!!

 

4 comments:

  1. menarik! ampa major ngajar subjek ap sbnq ny?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...zizah..ilah major subjek sains..minor English dan PJ..tapi klu jadi cikgu nih..smua kena pro..sbnya ikut kekosongan di sek...klu kena ajar pendidikan islam..kena la jadi ustazah..hoho..

      Delete
  2. Seronok baca pengalaman awak..:) sy bru nk apply jd guru sandaran..harap2 dapat la..aminn

    ReplyDelete
  3. insyaAllah...klu ada niat yang baik untuk mengajar..Allah izinkan.. =) all the best..caiyok2!!

    ReplyDelete

What do you wanna say??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...