Tuesday 22 January 2013

Pengalaman guru ganti Pt 1


Syok dak jadi guru ganti? best??

Emm...macam mn nk jawab eaa bila ada yang tanya macam ni? sbnya perasaan suka atau tak suka tuh bergantung pada seseorang individu tuh sendiri. Kadang-kadang kita rasa syok di sekolah tuh, tapi tak semestinya orang lain rasa bnda yang sama...rasa suka atau tak suka tuh diri sendiri yang perlu pupuk..boleh jawapan nih?? huk3.. (even dah dua kali GB tanya bnda yg sama... (-.-')  ..hehe )


Ermm...bagi ilah...setiap sekolah ada pros dan cons nya.. ilah bkn sedang condemn...jgn salah fhm..maksud ilah..ada sek yang baik dari segi guru, murid2..tapi kelemahannya jauh atau kurang murid, ada plak sek yang guru2 ok...murid2 plak yg lemah skit... ada juga sek yang guru2 ok, tapi GB strict dan king control serta murid yang lemah skit...so...ada pros dan cons kan? Even manusia pon tak perfect.... kalau ada sek yang smua perfect tuh...dlm mimpi la kot..sbnya smua sek ada masalahnya tersendiri...tak masalah pentadbiran, masalah akademik...memang kita tak pernah lari dari masalah...blablabla...okeh..dah panjang membebel..nk cakap pasal pengalaman tak mula2 lagi..hehe... =D


Pengalaman menjadi guru ganti di SK Bagan Jermal memang sangat baru bagi ilah. In short, ilah boleh kata ini satu pengalaman yang menarik dan best untuk dikongsikan bersama. Alhamduliah, sememangnya praktikum selama 3 kali dan program internship yang diikuti di maktab sedikit sebanyak membantu ilah untuk menyesuaikan diri di sini.


Pertamanya, dari segi communication skill. Antara semua, ilah rasa aspek ini paling penting. Sbnya itulah menggambarkan personaliti kita...apa orang kata, 1st impression..haaa..itulah..betul lah tu awak2.. =P Cabaranya yang ilah tempuhi di sini..cewaahh....kalau dulu, masa praktikum, kita praktikum dgn membe kan...or satu sekolah tuh dua tiga orang sekali..so..kita tak rasa lonely sangat...ada juga membe yang kita boleh share perasaan...or...keja..hehe... pegi makan pon boleh ajak2 sekali..tapi bila jadi guru ganti ni...sorang2 lah.. =.= erkhh...by hook or by crook...kita kena jugak 'berkawan' dgn guru-guru di sini...dan bkn by crook...mmng dituntut pon...jangan lah smpai orang kata kita sombong yerr....ilah tak pandai berkawan...sori to say...tapi, insyaAllah..kalau nmpak cikgu2...tak salah mula memberi salam....even tk kenal...sebabnya..nanti sure depa eager nk mai bersembang or berkawan dgn kita..trust me!! skill tuh..hehe...penangan memberi salam...senang jer..."Assalamualaikum cikgu".. :) bkn murid sj yg bg salam..cikgu baru pun digalakkan.. =D


Keduanya, masa 1st pegi tuh...mmng ilah tk berkesempatan berjumpa dengan GB...langsung...walaupun GB ada jer meronda2 di sekolah tuh...bkn tk mau jumpa..tapi the case..tk kenal... =.= (lahh...pok cik tuh ka GB..sighh). Bercakap ttg GB...kdang2 kita kena fikir postif di sini. GB of cos tau kita akan ke sek ini, mengajar, praktikum etc... so, boleh jadi GB akan uji kita...dgn muka strict. Hahaha...so, kita sure mula rasa takut kan... pengalaman ilah di sini, ada guru praktikum di sini yang mengadu, "awat GB tk tegur kami pon..terasa kami,tkot kena buang plak,sob2." Hahaha...hampa nk tunggu Gb tegur..sampai ke sudah la..hampa la kena tegur dulu...ini pun ilah belajar dari praktikum dulu. Dari seorang kawan yang mng social skil A++ lahh..hoho..semoga dia sentiasa sihat2 saja..amin... =) 

Style dia, "tak rugi kita rendahkan diri kita...tak salah bagi salam...tak salah bersalaman dengan guru2 even kena round satu sekolah pon...kita bersopan pada orang..orang senang dgn kita.peace!"

GB sebagai pentadbir sekolah...ada macam2 style...sepanjang praktikum dulu...yang garang, yang skema, yang kelakor, yang tegas, yang lemah lembut... hoho... tapi di sini..GB nya tegas tapi mesra..haa..camna tuh?? Gb sangat mementingkan semangat kekitaan di sini... one big family..katanya...tapi, klu bab kerja...jgn amik mudah...business is business.... =D so, mentaliti kena set dah disitu...when come to business...jgn dok wat lawak lah..kang kena kang...gulpp....guru baru adalah perkara biasa kalau keja banyak..sbnya itu smua kita kena mula belajar... s/u peperiksaan, guru pusat sumber, guru data... (bnyk lagi tugas guru). alhamduliah..disini ilah berkenalan dgn guru-guru ini dan bnyk mendapat nasihat daripada mereka...s/u peperiksaan ada bagi pengenalan ttg cara buat headcounts secara brief, guru data pon perkenalkan sistem SMM dan APDM untuk masukkan data murid2..guru perpustakaan dengan hal2 perpustakaannya...

Nampak mcam beratkan...bnyk lagi yang kita sebagai guru baru tak jumpa di sekolah...time praktikum kita bnyk fokus pada RPH dan ABM sj..plus pedagogi untk mengajar...tapi kita tak mendapat pendedahan meluas kepada bidang kerja pengkeranian guru...patutlah guru2 di sekolah...kata "bkn xmau buat ABM2 nih..kami xdak masa..balik anak plak duk tunggu..kami ajar ikut cara kami..klu perlu baru guna...itupon banyak yang beli jer..dari panitia masing2"... hoho...xtau la ilah macam mana nanti mula mengajar...klu sains..mungkin lebih kepada aktiviti yang melibatkan eksperimen kot...xdak masa buat ABM dah kot...hahaha..

Ketiganya, pengalaman yang agak memenatkan..jadi guru kelas...fuhhh... jadi guru kelas nih tanggungjawab besar...sakit demam murid, data2 murid..smua kena amik kira..tu tak termasuk parent mai cari cikgu lagi... =.= erkhhh...xpa2..cool aja... di sini, ilah berpeluang jadi guru kelas tahun 2. Jadual kelas dan jadual bertugas tu perkara pertama kena buat. Hias la skit2 bagi nmpak lawa...hahaha... hari pertama...cikgu kena ambil penyapu, duster, penyodok smua untuk kelas..tulis nama kelas.. (baru 3 minggu..dah hilang penyapu..adoii..cikgu la nk kena beli lain nih...tokak ka pa.. @_@ ) setiap pagi.pkul 7.30.kena pegi ke kelas sebelum loceng berbunyi, untuk ambil kedatangan...so..kepada bakal guru kelas...jangan la lewat ke sekolah...hak3... GB sangat mementingkan hubungan guru2 dgn murid2. So, masa awal pagi tuh sngat penting untuk kita mengeratkan silaturahim dgn murid2. Bertanykan khabar,tanya la brakfast ka tak lagi, kerja sekolah dah siap ka..sehingga bunyi loceng 7.45 pagi...

Pengalaman mengajar pulak satu hal lain...bnyk sangat kalau nak dibincangkan...tambah pula ini kali pertama ilah mengajar tahun 2..menggunakan KSSR....ok...sambung hari lain pula yerr..till then!! =)


No comments:

Post a Comment

What do you wanna say??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...